louise schimmelpenninck hypnotherapeut | ZELF-HYPNOSE OEFENING TEGEN STRESS | Last van piekeren? | Zwangerschapsbegeleiding: praktisch pijnloos bevallen | NIEUW: TRAININGEN VOOR GROEPEN | Praktische zaken | E-mailformulier

zelfhypnoseoefening tegen stress

De Australische arts Stanton beschreef een vijftrapse oefening die het goed bleek te doen bij gestresste zakenlieden, verpleegkundigen en docenten, Zij, die de oefening dagelijks een kwartiertje bleven doen raakten niet afgebrand in hun werk.

  1. Lichamelijke ontspanning door een concentratie op de ademhaling, die te volgen als deze in- en uitstroomt en spanning, moeite en ongemak los te laten bij elke uitademing. Met een gedissocieerde afstandelijke houding, alsof men zichzelf ziet ademhalen.
  2. Geestelijke kalmte door de voorstelling van de geest als een vijver met een stil oppervlak. Afstandelijk kijkend naar de gedachten die aan een kant naar binnen drijven en aan de andere kant weer wegdrijven, om dan de aandacht weer naar de stilte van het water te laten gaan, In de vijver kan men mooie steentjes gooien als symbool van kalmte, rust, ontspanning, zelfvertrouwen en geluk, die dieper en dieper in de vijver naar de bodem zinken.
  3. Rotzooi dumpen zoals angsten, twijfels, zorgen, schuld in een stortkoker waaruit niets kan terugkeren, Ook sigaretten en extra pondjes kunnen daarin gedumpt worden.
  4. Uit de weg ruimen van een versperring die alles voorstelt wat negatief is in het leven.Zelfdestructieve gedachten, faalangst, geestelijke obstakels, zelfopgelegde beperkingen en alles wat hindert om van het leven te genieten. deze versperring wordt vernietigd met behulp van de verbeelding van een tank, vlammenwerper, bijl of iets dergelijks.
  5. Genieten van de speciale plek waar men zich tevreden, rustig en stil kan voelen. Op deze plek zet men de buitenwereld uit en vult men zijn gest met gedachten aan succes en geluk. Men maakt ook opnieuw de dag door terug te denken aan de gebeurtenissen van de afgelopen 24 uur. Eerst denkt men aan de dingen die men goed deed en herbeleeft men die een paar keer, genietend van de situaties en prijst men zichzelf. Daarna denkt men aan wat nog niet goed ging en wist men die situaties stuk voor stuk uit. Ze worden dan opnieuw een paar keer afgedraaid, maar nu zoals men de situatie had willen aanpakken. Dus elke dag wordt tot een succes gemaakt met een stroom van positieve beelden.

Doe deze oefening gedurende een maand elke dag en bekijk daarna hoe alles veranderd is. Regelmatig  volgt er op deze web-site weer een nieuwe oefening.

veel succes!!!!!!!!!!!!!!! Volgende pagina bekijken? scroll weer naar boven en klik de volgende pagina aan